L'arxiu

L’Arxiu Municipal de la Vall d’Uixó és un servei municipal, dependent de la Regidoria de Cultura, encarregat de la reunió, organització, conservació i difusió de la documentació produïda per les diferents dependències de l’administració municipal i dels diferents fons documentals, no municipals, que en ell es troben depositats o ingressaran en el futur.

 

Es troba situat en els locals municipals de l’Avinguda Jaume I, en concret en els núm. 26 i 28, compartint edifici amb el Museu Arqueològic Municipal, on va ser traslladat “provisionalment” l’any 2001. Ocupa tant les antigues sales d’exposicions del Museu, situades en la primera planta de l’edifici, com el que va ser la Sala d’actes del Museu, on existeix una instal·lació d’armaris compactes, composta per vint armaris mòbils i dos fixos, amb una capacitat pròxima als 1700 metres lineals de prestatgeria, o cosa que és el mateix, a unes dotze mil caixes d’arxiu.

 

La planta superior de l’edifici es troba ocupada pels materials documentals de l’antiga Fabrica Segarra, amb un volum aproximat de 350 metres lineals o 4100 caixes d’arxiu, disposades en la seua majoria en prestatgeries metàl·liques tradicionals col·locades perimetralment en aquesta planta per a no sobrecarregar en excés el forjat existent.

 

L’organització de l’Arxiu Municipal s’estructura sobre la base del Quadre d’Organització, elaborat pel propi arxiu, des de l’any 1998, amb un criteri orgànic funcional, seguint els criteris proporcionats per la Conselleria de Cultura de la Generalitat Valenciana per als arxius municipals i els continguts dels quals s’actualitzen constantment. A més existeix un altre quadre de classificació propi per a l’Arxiu de l’Antiga Fabrica Segarra, restant per elaborar els quadres propis dels arxius de les extintes Cambra Agrària Local i Guarderia Rural d’Espanya, arxius que es van incorporar o van ser donats al nostre Ajuntament.

 

Es tracta d’un arxiu eminentment administratiu ja que els fons mes antics que conserva es remunten a l’últim terç del segle XVIII, moment en el qual arranquen els primers Llibres d’Actes de l’Ajuntament Ple.(1773). L’absència de documentació històrica es fonamenta en dos fets clau, d’una banda en tractar-se Vall de Uxó d’un lloc de senyoriu, la seua administració municipal no aconseguisc un gran nivell de desenvolupament i la seua memòria s’ha de completar amb els fons de l’Arxiu Ducal de *Medinaceli (Ducs de Sogorb). D’altra banda, en establir-se el front bèl·lic en el seu acabe municipal durant la Guerra Civil Espanyola, la ciutat va ser evacuada i el seu ajuntament traslladat provisionalment a València. En aquesta circumstància desapareixen la majoria dels fons històrics i quasi totes les seues sèries documentals arranquen a partir de l’any 1945.

 

En l’actualitat, amb l’arribada de l’administració electrònica l’arxiu esta patint una nova transformació, amb l’adopció d’una aplicació per a la gestió de la documentació electrònica que ja es produeix des de 2017, encara que ara com ara fins i tot no és plenament operativa.

 

Tradicionalment el nostre arxiu ha romàs bastant opac per a la societat vallera, relacionant-se únicament amb la pròpia administració municipal i amb els escassos investigadors que a ell acudien. És una situació que tractem de revertir amb la posada en marxa d’aquest Portal.